Rejser & Ferieture

– AT REJSE ER AT SØGE UD FOR AT FINDE HJEM

Vi rejser ud i verden og lærer om forholdene forskellige steder i Danmark, Europa og Verden. Det kan være globale forandringer eller kulturforskelle, der er formålet med rejsen, og vi sørger altid for at komme tæt på menneskene, få nye kammerater og opsøge det, der hjælper os til at forstå verden og os selv bedre og bedre for hver gang.
Når vi rejser, bryder vi ud af vores hverdagsrutiner, vi kridter skoene og stiller os på tæer for at få det hele med. Vi inspireres, undres, opsøger forskelligheden og trækker os, når grænsen er nået.
Når vi rejser for at lære, er det for at skabe en ny dyb forståelse – ikke kun det overfladiske f.eks. mad, dufte, tøj eller sprog. De skal selvfølgelig nydes, men rejsen kan fortælle os om så meget mere: Attituder om beskedenhed, kønsroller, etik, livsindstillinger, kultur, fattigdom, politik mm.
Det er, når vi kommer ud af vores komfortzone og tør begive os på eventyr, at vi ser forandringerne snige sig ind på os. Det er i mødet med alverdens oplevelser, at vi mærker, hvor vi selv er.

Når du træder et skridt frem, kommer du dybere ind

Vi mener, at jo mere læringsprocessen er direkte kombineret med virkeligheden, jo mere engageret bliver du, jo mere lærer du, og jo mere forstår du.
For nogle børn og unge er det første gang, de skal ud at rejse. Hvad enten det er en rejse i Danmark eller i udlandet, om vi transporteres med vores egen bus, et tog eller et fly, så er det vigtigt, at alle er med på, hvor vi skal hen, og hvad vi skal opleve. Vi skaber en tryghed og en forventningsglæde, når vi planlægger rejsen sammen og ser billeder eller film fra vores rejsedestination. Vi gør det fremmede genkendeligt og rejseoplevelsen som helhed mere overskuelig.
Nedenfor fortæller vi om nogle af turene – indenlands såvel som udenlands.

Trelde Næs

En anderledes rejse ude i naturen ved Trelde Næs, hvor vi slog lejr på en shelterplads. Vi samlede brænde i skoven, lavede mad over bål, hentede vand, gearede ned og blev opmærksomme på skovens lyde.
Vi rappellede fra 16 meter og overvandt frygten for højder. Vi blev udfordret af en stærk blæst og en stille, men tæt regn – men vi bevarede glimtet i øjnene og det gode humør. Vi fik en sejr sammen.
Og efter nogle døgn i den rå natur var alle parader faldet, og lungerne var fyldt til bristepunktet med ny energi, og vi sluttede turen af i wellness, hvor vi nød et velfortjent bad, en svømmetur og sauna.

Rømø

En efterårsferie på Rømø gav vind i håret og i sejlene. Vi fik chancen for at prøve kræfter med blokarts. At suse af sted på den brede strand ved Lakolk gav sug i maven og adrenalinkick i blodet. Vi lærte at navigere ved at være meget opmærksomme på naturforholdene.
Vi gik flere kortere og længere ture på den flade strand, og samlede affald og hyggede os med gode oplevelser sammen.
Vi indkvarterede os i feriehuse og nød de familiære rammer og svømmepølen. Vi var fælles om at lave mad og skiftedes til at få “bank” i diverse bræt- og kortspil.

Hjarnø

En udfordrende lejrtur til Hjarnø i Horsens Fjord, hvor vi bl.a. slagtede et uldsvin, klargjorde det og tilberedte det sammen med frugt og grønt, som vi høstede på øen. Vi skabte en fantastisk festmiddag, som smagte mere eller mindre godt, alt efter hvor meget vi hver især var påvirkede af at have været helt tæt på processen fra jord til bord.
Vi plukkede æbler og lavede en frisk æblesaft, bagte boller og fik en fornemmelse af, hvor maden kommer fra, inden den lander hos købmanden.
At komme tæt på naturens gang, var en øjenåbner, men mødet med lokalbefolkningen var også en oplevelse for livet. At opvokse på en ø er helt specielt. At alle kender alle, og ingen låser deres hoveddør, eller de lader nøglen sidde i bilen, fordi så ved man altid, hvor den er, er andre sider af livet, som man ikke nødvendigvis oplever, hvis man altså ikke bestemmer sig for, at det vil man undersøge nærmere.

Norge

Vi er fokuserede på, at også skituren skal bruges som læringstur, hvor de unge udfordres og udvikles. For de fleste af vores unge er det en stor mental udfordring at skulle klikke skiene eller snowboardet under fødderne.

Det er en udfordring at tage liften op. Det er en udfordring selv at skulle finde rundt i terrænet. Det er det hele taget en tur fyldt med udfordringer, hvor de unge flytter mange grænser

Vi elsker at rejse på skitur til Hafjäl i Norge, hvor vi indlogeres på Højfjeldshotellet Hornsjö og forkæles med alle måltider. God ramme om samværet.

Portugal

Vores sommerrejse til Portugal var fyldt med gode oplevelser og ren afslapning ved vores pool efter lange gåture og mange nye indtryk. Vi gik f.eks. en 9 km lang tur på gangbroen Passadicos Do Paiva. En virkelig smuk vandretur langs en flod i bjergene. Naturen var også fantastisk flot
I Lissabon fik vi en guidet tur af vores internationale studerende, Miguel, som oprindelig er fra Portugal. En interessant oplevelse, som førte os op og ned af de gamle gader med sporvogne, flotte udsigter og smukke bygningsværker.
I Porto besøgte vi Miguels familie, som havde sørget for dejlig frokost til os alle. Det var spændende at møde de lokale på tæt hold og hilse på Miguels forældre.

Grækenland

En mindre gruppe unge og pædagoger/lærere drog til Athen i Grækenland, hvor vi var frivillige på City Plaza. Et hjem for flygtningebørn og voksne fra hovedsagligt Syrien, Kurdistan og Afghanistan.

Vi lavede forskellige aktiviteter sammen, spiste sammen og andre fællesaktiviteter. At opleve et flygtningecenter på tæt hold gjorde stort indtryk på os. Det satte vores eget liv i relief og muligheden for at være noget for nogen, som virkelig satte pris på vores tilstedeværelse, var ubeskrivelig givtigt for dem såvel for os.

Desuden var vi på rundvisning i Athen og oplevede millionbyen på tæt hold. En meget lærerig oplevelse

“Rejser er drømmen om forandring”

– Troels Kløvedal

USA

At rejse en tur over Atlanten har været én af de rejser, som har gjort allermest indtryk på vores unge.

At lande i USA og opleve det store land – i dette tilfælde områder i og omkring Michigan og Chicago – var stort.

Vi boede på en højskole og besøgte blandt andet et “Soup Kitchen”, der deler mad og tøj ud til hjemløse. Vi deltog i en gospel-gudstjeneste og talte med krigsveteraner. Vi udforskede down-town Chicago både over og under jorden, og vi blev samtidig meget klogere på både forsiden og bagsiden af “Den Amerikanske Drøm”.

Malawi

Studierejse til Malawi – Chillangoma og Amalika, hvor vi boede på lærerseminarier og deltog i fællesarrangementer med de studerende. Vi sang, dyrkede sport og spiste sammen, og vi boede lige dør om dør. Vand hentede vi i brønden, og fra den ene dag til den anden drejede vores samtaler sig om noget helt andet, end vi var vant til hjemmefra. Nu var vi optaget af, om der var mere vand, så vi kunne børste tænder, eller om nogen måtte af sted til brønden, om vi havde flere batterier til pandelampen, så vi var forbedret på mørkets frembrud præcist kl. 18.00, eller hvordan vores maver fungerede.
I lokalområdet arrangerede vi en sportsdag for 800 børn. Mange kom langvejs fra på bare fødder for at være med. Det var en meget overvældende oplevelse.
Vi byggede et toilet og en legeplads på en lokal landsbyskole. Vi lavede mad over åben ild, og vi oplevede, hvordan hverdagens basale gøremål var omdrejningspunktet i alles liv. Sidst på rejsen kom vi helt tæt på savannens vilde dyr, da vi begav os på safaritur i åben jeep.

Tyrkiet

En times kørsel syd for Marmaris i fiskerlandsbyen Selimiye boede de unge, pædagoger og lærere, der var på studierejse til Tyrkiet. Hovedformålet med turen var at komme tæt på den lokale befolkning, hvilket lykkedes rigtig godt.

Vi fik undervisning i den lokale skole, fik nye tyrkiske venner, besøgte en tyrkisk familie i bjergene, bagte kager sammen med den lokale bager, samlede affald på stranden og i byen sammen med de lokale skraldemænd samt børn og voksne fra landsbyen.

Drengene og mændene var hos barber, og i den lokale moské lærte vi at vende ansigtet mod Mekka og respektere opdelingen af mænd og kvinder. Vi var betagede af den store gæstfrihed.